aangekomen in kumasi - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu aangekomen in kumasi - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu

aangekomen in kumasi

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 Oktober 2012 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer. Ik heb ff geen tijd gehad om op mijn blog te schrijven doordat we naar een andere stad vertrokken.
Donderdagochtend werden we om 04.00u gewekt. Het was tijd om te vertrekken naar Kumasi ons gastgezin. 05.00u vertrok de bus. Het was een lange reis met veel hobbels en gaten in de weg. Daar hebben ze niet een normale snelweg wat we hier hebben. Daar hebben ze vele zandwegen met van die hobbels en kuilen. Dus in de bus dachten we ff te gaan slapen. Nou mooi niet dus. Je werd continu wakkker geschud door al die akelige hobbels in de weg. Sommige stukken waren de wegen wel goed.Onderweg zag je veel kleine dorpjes. de huisjes zijn gemaakt van golfplaten. Dit was best hard om te zien hoe die mensen leven. Zo arm in die kleine dorpjes. En elke dag weer zien hoe ze moeten overleven. Geen werk, geen geld.Groot verschil in een dorpje of een stad. Aangekomen in Kumasi werden we opgehaald door Syto onze partnerorganisatie. Hij heeft ons wegwijs gemaakt in Kumasi. Kumasi is een grote en drukke stad, maar niet zo druk als Accra. Accra is heel dichtbevolkt en is alles hutje mutje op mekaar. Hier in Kumasi is alles veel ruimer. Hij heeft ons de dierentuin laten zien, cultuurcentre, markt, shops, internetcafe, postkantoor. van alles. Dus hij heeft ons mooi wat wegwijs gemaakt. want dat ben je echt nodig in zo'n grote stad. En je moet voor jezelf herkeningspunten onthouden, dat is het makkelijkst. Terug naar bij Syto kantoor kwam onze Gastvader ons ophalen.Een hele lieve vriendelijke man. We gingen naar ons huis. Dat was natuurlijk heel spannend want je weet niet waar je terecht komt. Eenmaal aangekomen stond er een jongen op ons te wachten. Hij tilde onze tassen en koffers naar binnen. Onze gastvader bracht ons naar de slaapkamer. Ziet er heel netjes uit. Bianca en ik slapen samen op een kamer. We hebben geen douche. We moeten ons wassen met emmertjes water. Nou ja, dat wisten we van te voren en dat is te doen. Het primitieve leven is nu echt begonnen!! Daarna kregen we een rondleiding in en om het huis. In zijn huis is een school. Er zijn in totaal 6 lokaaltjes. En bedenk je, het zijn echt lokaaltjes wat je op tv ziet, houten schoolbankjes en thats it!! Hij is zelf leerkracht. Daarna liet hij ons de wc zien. Ik zag toen we aankwamen al iets buiten staan. En ik hoopte zo, dat het niet een wc zou zijn. maar het is echt zo, wemoeten buiten naar de wc. En echt waar, dat vind ik dood eng. Mijn eerste vraag aan hem was: Of er slangen waren. tja, je weet maar nooit. Hij heeft zo veel grond om het huis heen en bosjes ed. Maar dat was het niet het geval. Nou ja, we zullen zien. Wel hagedissen. Het is een normale wc pot. Alleen je kunt niet doorspoelen. daaronder zit dus een groot gat. Daar moet ik dus ff aan wennen. daarna liet hij ons de keuken zien. En het is een echt afrikaanse keuken. Zo'n oud kookdingetje op de grond. Er is geen aanrecht, helemaal niks. Ze koken op de grond. Dus dat was weer ff snakken naar adem haha. Moeilijk om te zien dat het leven nog zo is. Zijn dochter was voor ons aan het koken. Verder legde hij ons uit hoe we het beste konden reizen met taxi's en trotro's. Trotro's zijn busjes die je naar korte bestemmingen brengt voor weinig. Het eten was ondertussen klaar. de tafel was netjes gedekt. Maar we eten dus in een schooltje. De dochter had voor ons rijst, komkommer met salade en kip gemaakt. dat smaakte goed. Voor het eten moet je je handen wassen. Er staat gewoonlijk een bakje water op tafel. Tijdens het eten viel de electriciteit uit. Haha, dus we waren aan het eten in het donker. maar gelukkig had hij een zaklamp bij zich. Dus konden we ons eten nog ff op eten. Als dat al niet genoeg was, moest ik na het eten in het donker naar de wc. Ooohhhh wat eng. Jullie zullen me nu vast wel uitlachen. We waren zo moe en wilden gaan slapen. maar eerst moest die klamboe nog opgehangen worden. Pff wat een ellende om onder dat ding te slapen zeg. Wat een geprop en gekroep eronder. En keihard regenen en onweren.Maar goed, ik heb de eerste nacht redelijk geslapen.
De dochters van de familie zitten overdag op school en moeten na schooltijd in huis helpen. Zij hebben voor ons gekookt en afgewassen. We wlden helpen maar dat hoefde niet. Zij werken heel hard. Weinig vrije tijd die meiden. Als ik dat dan zie, doet het me veel. Dan denk ik, je hoort leuke dingen te doen met vrienden of tijd voor jezelf te hebben. In ons gastgezin hebben we een vader, moeder, 3 zusjes van 20, 19 en 5 jaar.
We zitten klein beetje afglegen van de grote stad. We moeten elke morgen dus een taxi of trotro pakken voor ons werk. hetzelfde geld voor de terug weg. Het is heel erg wennen alles. In ons gastgezin kennen ze geen luxe. De gastvader heeft van zijn huis een schooltje gemaakt. Een woonkamer is er dus ook niet. Je leeft echt op je slaapkamer. Hij is wel zijn huis aan het uitbreiden. Maar er nu geen geld meer om verder te bouwen. Zodra er weer geld is breid hij verder uit. De kideren die naar school gaan ( 70 kinderen) betalen 1 cedi per dag o onderwijs te volgen. dat is omgerekend 0,40 eurocent. Daar moet onze gastfamilie van leven. Ze zijn erg bekommerd om de kinderen en ze willen de kinderen goed onderwijs bieden. Ik vind het een mooie achtergrond van deze familie om deze kinderen te helpen. Mensen zijn over het algemeen egoistisch. En als ik dit dan hoor dan vind ik dit super mooi, hoe hij dit doet!!
Verder doe ik zoveel indrukken op, dat ik de helft vergeet om in mijn blog te schrijven. Je bent continu druk met van alles.
Morgen gaat onze gastvader wat van Kumasi laten zien en zondag gaan we naar de kerk!! Ben heel erg benieuwd. En Maandag gaat het werken beginnen. ik heb er zoveel zin in om in het weeshuis te gaan werken. Ook 'sochtends in de gastfamilie als je al die vrolijk en lieve kinderen ziet. Wat een schatjes!! Binnenkort volgen de foto's met mij en de kinderen!!
xxxx

  • 19 Oktober 2012 - 15:09

    Bas:

    Hey Linda super super gaaf om elke keer weer wat van je te lezen.. Ik zie je al voor me als ik dit lees ha ha ha, heel veel plezier en succes verder ....

  • 19 Oktober 2012 - 15:39

    Erna:

    Hoi Lin, wat een avonturen allemaal.
    Doodeng lijkt me dat naar zo'n wc buiten in het donker, ik zou het in m'n broek doen! Fijn dat je een leuk gastgezin hebt, dat lijkt me heel belangrijk. Succes maandag in het weeshuis met al die schatjes. X Erna

  • 19 Oktober 2012 - 16:03

    Jose Bisschop:

    hallo Linda
    ja al die armoe zal wel wennen zijn dat zijn we hier dus helemaal niet gewend, wat zijn wij dan allemaal verwend, wij wensen je een goed weekend en heel veel succes maandag wanneer je echt gaat beginnen
    gr jose

  • 19 Oktober 2012 - 18:25

    Gemma Spijkerman:

    Hallo Linda,

    Wat leuk dat we je op deze manier kunnen volgen in verre Afrika. Hopelijk wen je snel aan de andere manier van leven. Tegen de tijd dat je weer naar huis gaat ben je wel aan de buitenpot gewend.
    Wij wensen je alvast een hele fijne tijd toe, geniet ervan.

    Groetjes,
    Hennie en Gemma

  • 19 Oktober 2012 - 20:26

    Annelies:

    Geweldig om je verhalen te lezen lin. Ik zie je al in je nachthempie lopen richting het wc hokje hihihi ;) geniet van die mooie tijd daar maar dat gaat helemaal goedkomen. Dikke kus van mij, kai en natuurlijk ook van cooper

  • 19 Oktober 2012 - 21:04

    Krissie:

    Hey kiwi!

    Geweldig om te lezen! :) haha die wc!!! :p
    Geniet ervan (maar dat doe je zeker zo te lezen)
    Ik verheug me alweer op je volgende verhaal!
    Gr. Van m'n vader!

    Xx

  • 20 Oktober 2012 - 12:26

    Ellen:

    hey zus, zo te lezen is het daar heel erg wennen. maar zeker een leuke ervaring ofniet? eten in de schoolbanken? geen tafel met stoel? maar wees blij...er is in ieder geval een wc haha. ben erg benieuwd naar je foto's. maar fijn dat je in een leuk gastgezin bent terecht gekomen! geniet ervan. kus

  • 20 Oktober 2012 - 13:10

    Marieke:

    Hey Linda

    Leuk om te lezen hoe dat daar allemaal gaat!
    Ik zie dus dat je al een romantisch etentje bij kaarslicht hebt gehad.
    Geniet van het weekend daar.

    Groetjes Marieke

  • 20 Oktober 2012 - 13:28

    Stef:

    Heey lieffie,

    Nou nou.. Je bent er nog maar net en nu al zoveel geleerd en meegemaakt! Echt super leuk om je verhalen te lezen! Wist helemaal niet dat je zo goed kon schrijven... ;-)
    Heeeeel veel succes maandag op je eerste werkdag en geniet er lekker van meis!

    Ly dikke kus stef

  • 20 Oktober 2012 - 19:53

    Mama:

    hoi linda,
    je maakt al wat mee de eerste week,van luxe naar priemitief.
    het heeft zo ook zijn charmes.
    maandag is de eerste dag dat je gaat beginnen en heb je er zin in.
    de warmte kun je die aan.lekker in de korte broek en wij hebben al de winterkleren aan.
    heel veel plezier de aankomende dagen,.
    je schrijft leuk,houden zo.
    groetjes mam

  • 21 Oktober 2012 - 17:57

    Marion:

    Hoi Linda,

    Hoe gaat het met je? Met mij gaat goed en de baby ook.
    Wat leuk dat ik zo op de hoogte kan blijven van je avonturen.
    Kun je een beetje wennen in gana/ gastgezin etc.
    ik hoor van je terug.
    ik hou je op de hoogte van mijn zwangerschap.

    marion & roos

  • 22 Oktober 2012 - 00:10

    Ellen:

    hey hoe was het vandaag in de kerk? je hebt je toch wel gedragen he?! succes morgen als je moet beginnen met werken! succes met je engels. met handen en voeten kom je een heel eind he! x

  • 22 Oktober 2012 - 20:57

    José V:

    Hoi Linda,
    Fijn dat je een leuk gastgezin hebt. Het is wel een enorme omschakeling, maar daar was je wel op voorbereid.
    Ik hoop dat je een fijne werkdag gehad hebt en ben benieuwd hoe het je is bevallen.
    Succes met alles!
    xx José

  • 24 Oktober 2012 - 20:16

    Anouk:

    Hoi Linda,

    Wat leuk om jouw verhalen zo te lezen. Hopelijk bevalt het in Ghana!
    Lijkt met idd heel raar om te zien hoe ze daar leven, maar het lijkt me super om deze ervaring mee te maken.
    Je krijgt de groetjes van mijn ouders broertje!

    Liefs Anouk

  • 24 Oktober 2012 - 20:16

    Anouk:

    Hoi Linda,

    Wat leuk om jouw verhalen zo te lezen. Hopelijk bevalt het in Ghana!
    Lijkt met idd heel raar om te zien hoe ze daar leven, maar het lijkt me super om deze ervaring mee te maken.
    Je krijgt de groetjes van mijn ouders en broertje!

    Liefs Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

23 November 2012

Cape coast, laatste blog!!

15 November 2012

National mole park

07 November 2012

princ will academy school

01 November 2012

weeshuis

01 November 2012

foto's
Linda

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 13592

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2012 - 24 November 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: