princ will academy school - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu princ will academy school - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu

princ will academy school

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 November 2012 | Ghana, Accra

Zoals jullie hebben gelezen heb ik het niet zo naar mn zin gehad op het weeshuis. Emotie speelde daarbij best een grote rol. Vandaar dat ik ook mn verhaal beschreef hoe ik me voelde. Maar de meesten die me kennen, snappen mij!! En mijn taal was dan soms een beetje grof. Maar als je hier bent en je moet machteloos toe kijken hoe een kind een pak slaag krijgt, doet het je echt veel verdriet. Vooral omdat je niks kunt doen.
Afgelopen weekend zijn we naar het lake geweest. Het is daar lekker rustig en een soort van paradaijs als je daar aan komt. Normaal ben je het primitieve gewend, dus het is wel lekker als je in het weekend wat luxer kunt leven. Maar voordat we daar eindelijk aankwamen heeft er wel wat afgespeeld vooraf. We stonden dus te wachten bij het trotro station. Na 10 minuten wachten kwam het trotro busje aanrijden. Voor 1 cedi per persoon ( 0,40 euro ent wordt je naar het lake gebracht.) Je bent wel drie kwartier onderweg. Het busje was volgepropt en volgeladen, ik met mn benen schots en scheef op elkaar geperst, konden we rijden. We reden de straat nog niet uit en klabam!!! Het raam waar ik naast zat is er uit gedonderd! Daar lag het in duizend scherven op de grond. Het busje reed gelijk naar de zijkant van de weg. De chauffeur stapte uit en keek me aan. Ook andere mensen kwamen er allemaal bij en ze wezen naar me. "Ik dacht: oohooh". dit is niet best. Ze denken vast dat ik dat heb gedaan. Maar wat wil je met een afgetrapte roestbak?? De deur van het bussie lag ook al zowat aan diggelen. Die sloot ook al niet goed meer. Maar goed uiteindelijk werd het een groot bekgevecht tussen de chauffeur en allerlei andere Ghanezen. Ze zaten aan mekaar te trekken en te duwen. Het hield niet op. En jaaa, daar zit je dan met je goeie gedrag in een bussie vol Ghanezen waar je geen kant mee op kan. Op een gegeven moment kwam de chauffeur weer aangelopen, dus ik dacht we vertrekken weer. Maar nee hoor, hij liep weer terug om nog meer ruzie te zoeken. Uiteindelijk moesten we allemaal uitstappen en terug lopen naar het trotro station en een ander bussie pakken. Nou gelukkig zat ik dit keer wel wat comfortabeler. En konden we zonder pardoes wegrijden. Gelukkig maar. Ik had echt geen zin in gezeik met die ghanezen. Want ze kunnen je makkelijk pakken omdat je blank bent. En dan heb je geen poot om op te staan. Maar het viel dus uiteindelijk mee. Haha, tjah wat wil je ook met zo'n verdomd roestbak wat van ellende bijna uit elkaar flikkert. Uiteindelijk heb ik heerlijk genoten van mn weekend en lekker mijn rust gehad.
Maandag zijn we begonnen met werken op school bij onze hostfamilie. We hebben deze dag gekeken hoe ze hier lesgeven aan de kinderen. We begonnen bij de jongsten kinderen. Deze zijn vanaf 2 jaar. Toen we binnen kwamen gingen de kleinstjes allemaal netjes staan en groetten ons vriendelijk. daarna hebben wij ons voorgesteld wie wij zijn. Bij deze klas hebben we ongeveer drie kwartier gezeten en allerlei liedjes gezongen. erg leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn. Maar ook de juffen zijn hier zoveel leuker en vriendelijker naar de kinderen. Ook hebben we nog een klein lesje rekenen gedaan. Hier beginnen de kinderen al stukken eerder met de cognitieve ontwikkeling. Hier leren ze al veel meer van jongs af aan. En bij ons kun je gewoon lekker kleuter blijven en in een poppenhoek of bouwhoek spelen. Deze kinderen zitten de hele dag op een stoel of bankje en er wordt al best veel van ze verwacht in mijn ogen. Want dat zijn wij totaal niet gewend om op deze manier les te geven. Maar ook deze les was super interressant om mee te maken. Daarna zijn we elke groep langs gegaan om te kijken hoe de leraren les geven. Ze zijn echt kind vriendelijk en geven op een leuke manier les.We hebben gekeken hoe ze taalles gaven en reken les. Eigenlijk precies hetzelfde als bij ons op de basisschool. Het enige wat ik vind is dat de kinderen op jonge leeftijd al veel moeten weten en kunnen. Maar nu zijn wij er om kinderen die niet goed mee kunnen komen, extra ondersteuning te bieden en zelf les te geven voor de klas. En dat geeft een heel goed gevoel.
Dinsdag hebben we zelf les kunnen geven aan een klas. Er was een leerkracht niet aanwezig dus wij mochten de klas overnemen. Deze dag hebben wij ook twee andere vrijwilligers uitgenodigd. Een belgische meid en een nederlandse meid. Ze hebben bij ons gewerkt in het weeshuis. En wij hebben gezegd dat ze een keertje een kijkje moesten nemen bij ons in het schoolltje, dus vandaar. We hebben met de jongens rijstballen gemaakt. Je hebt een balon en daar stop je rijst in. Als hij vol is knip je het topje r af en doe je de andere ballon zonder topje eromheen. En het resultaat: Een mooie rijstbal. Erg simpel maar super leuk voor deze kinderen. De meisjes hebben een ketting gemaakt van kapot geknipte rietjes. Erg simpel maar ook super leuk om met deze kinderen te doen. Daarna hebben ze een sticker gekregen met papier en ze moesten de sticker natekenen. Je hebt hier een hoop teken talentjes tussen zitten. Ook hebben we liedjes gleerd zoals Vader Jacob. Dit liedje hadden ze al vrij snel onder de knie. Daarna heb ik een kennismakingsspel gedaan met de kinderen. Ik heb me voorgesteld wie ik was met "hello my name is Linda. Daarna gaf ik een balletje aan een ander kind en die moeoen op gaan staan en zich voor gaan stellen. Ook dit ging helemaal prima. Tik, tik wie ben ik hebben we gedaan. Dit vonden ze ook erg leuk. En nog veel meer leuke spelletjes wat ze erg leuk vonden. Ze zijn hier natuurlijk niet gewend om deze spelletjes te doen. Ze hebben op school dan ook alleen maar theorie. Dus een paar leuke spelletjes tussendoor maakt het weer leuk en gezellig!! Het was een super leuke middag. We hebben eindelijk wat kunnen doen en ons doel kunnen bereiken.
Savonds bij het eten hebben we onze hostvader een dongel, webcam en headset cadeau gegeven. Hij was zo blij!! Dus nu kan hij straks ook met ons skypen, dat zou geweldig zijn.
Woensdagochtend voordat we begonnen op school hebben we onze hostvader verteld hoeveel geld we hebben ingezameld. Donderdagochtend gaan we naar de bouwmarkt om allerlei materialen voor de bouw te kunnen kopen. Zoals jullie allemaal hebben gelezen steken wij het geld wat we bij elkaar hebben gekregen in een nieuw schoolgebouwtje. En wij hebben er goed over nagedacht wat we wilden doen met het geld. En wij vonden dit wel een goed plan om mee te beginnen. Het geld wordt zeker nuttig besteedt!! Nogmaals iedereen bedankt!!
Savonds hebben we dutch food gegeten. Bianca en ik hebben gekookt in de primitieve keuken van ons gastgezin. We hebben gebakken aardappels, sla en kip gegeten. Ooohhh zo lekker!! En de hele familie heeft het gegeten. Zo lekker dat ze het vonden.
Nu ga ik proberen te slapen, morgen weer vroeg op omdat we naar de bouwmoeten. Ojaaa en om 04.00u sochtends wordt je trouwens heerlijk wakker geschudt door een moskee. Dus goed je nachtrust pakken hier is soms best moeilijk. Savonds is het knettertje warm en dan slaap je eindelijk, beginnen die lui nog eens hard te schreeuwen. Maar ja, niks aan te doen moet ik er voor over hebben.

xxxxx linda

• 07 November 2012 - 21:26

Ellen:

hey zus, ik heb me kapot gelachen om jou verhaal in dat afgetrapte bussie! haha echt iets voor jou, sta je daar met je bek vol tanden. dat wilde ik eigenlijk wel zien haha. maar fijn dat het je een goed gevoel geeft om op die school wat nuttigs te kunnen doen.en dat de kinderen er ook veel plezier van hebben dat jullie er zijn en tussendoor leuke spelletjes doen. maak er nog wat moois van de laatste weken en geniet er nog maar even van.tot gauw brunie of zoiets.

• 07 November 2012 - 21:33

Linda :

hahaaa eleen dat was ook echt wel schrikken. Nou denk dat je mn kop beter niet had willen zien

• 07 November 2012 - 23:36

Krissie:

Hey lin!

Geweldig verhaal weer :D in t bussie Hahaha heb jij weer met dat raam ;) fijn om te lezen dat je t zo naar je zin hebt! Heel veel Plezier nog! Geniet ervan (maar dat doe je wel) leuke foto's ook! Super!

Xx krissie

• 07 November 2012 - 23:36

Krissie:

Hey lin!

Xx krissie

• 08 November 2012 - 08:33

Linda :

Thanks kristel!! Ik geniet hier volop! xxx

• 08 November 2012 - 12:12

Menno:

.Hoi Linda leuk omje verhaal te.lezen en de fotos te zien. Fijn om te zien dat je het redelijk goed naar je zin hebt. veel plezier verder daar. groeten Menno en Hannie

• 08 November 2012 - 12:54

Annette Uitzetter:

Hoi linda,

Met veel plezier volgen we jou, door de geweldige verhalen en mooie foto's, leven we helemaal met je mee.
    We hopen dan ook dat je de tijd kunt vinden om de reisverslagen op de schrijven, zodat we weten wat je allemaal meemaakt.
    We wensen jou veel plezier en een leuke en leerzame tijd.

Groetjes uit het koude Raalte. Herman, Annette en Guido

• 08 November 2012 - 13:03

Papa En Mama:

Dag Linda, nou nou je maakt wat mee daar hé. maar het is dus goed afgelopen wel leuk voor later voor de verhalen bij een verjaardag.
    Fijn dat je nu bij de gastouders en hun school naar je zin hebt, geniet ervan want de laatste weken zijn ook zo voorbij.
    groetjes papa en mama

• 09 November 2012 - 16:55

Jacq:

hahahahaha, je had zeker een rooie plofkop in die bus hahahahahahahaha ECHT IETS VOOR JOU!!
    Je kunt tenminste zeggen dat je heel wat mee maakt daar ook zonder de kids :) hihi
    Je verhalen blijven erg leuk om te lezen en fijn om te lezen dat je het er nu erg goed na je zin hebt in het gastgezin. je zit alweer op de helft.... de tijd vliegt. Geniet er nog even van&verwen de kids maar goed met al het leuke speelgoed!!
    Dikke kus

• 11 November 2012 - 17:06

Lau:

Dag toppertje

Wat maak je toch veel mee., Leuk je verhalen te lezen.
    Goed te weten dat je je vermaakt. Je zit in elk geval niet stil. Wat een avonturen. Je maakt het allemaal mee.
    Fijn hoor dat het in het hostgezin wel fijn is. De tijd vliegt, voor je het weet zit je weer in het drukke NL. Jij kent nu het echte primitieve leven. Wat een rijke ervaring ook al is de gemeenschap daar zo arm. Je bent rijk door je ervaringen. Dat is veel meer waard. Geluk heeft nu voor jou vast een heel andere betekenis dan voorheen getuige je verhalen. Pluk daar je vruchten van. En je zal het altijd mee dragen in je hart. Follow your dreams en maak er nog even een paar onvergetelijke weken van. Ik ben trots op jou!

Dikke knuff Lauraaa.

• 12 November 2012 - 01:00

Xxx:

He Kanjer,
    Heel apart dit allemaal te lezen, al die ups & downs achter elkaar, maar die levenservaring neemt niemand je meer af. Dat je goed voor kinderen bent, weet ik, Bewijs je ook weer in je verhalen.
    Xxx