National mole park - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu National mole park - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu

National mole park

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 November 2012 | Ghana, Accra

Hallo Allemaal,

Hier ben ik weer. Zoals jullie in mijn vorig verhaal hebben kunnen lezen heb ik verteld dat we naar de bouwmarkt gingen om bouw materiaal voor de school te kopen. Dat hebben we gedaan. Al het geld dat we binnen hebben gehaald hebben we besteedt om bouw materiaal voor de school te kopen. Onze hostvader was zo blij dat we dit allemaal voor hun hebben gedaan. Niet alleen Bianca en ik, maar ook jullie thuis allemaal die ons gesponsord hebben. Hij kreeg er al hoofdpijn van zei hij. Hij wist ff niet meer hoe hij het voor mekaar moest krijgen. Maar nu heeft hij het bouw materiaal. De stenen, metalen constructies om het vast te maken en het cement gaat hij binnenkort zelf kopen. We hebben allerlei foto's gemaakt van wat we hebben gekocht. Hij houdt ons op de hoogte vd bouw als we weer thuis in Nl door foto's e.d te sturen. Dus als het project af is laat ik het jullie zien.
Wat geeft het een goed gevoel om wat voor een ander te betekenen. Voor ons is het ook veel geld maar we weten dat het voor hen nog zoveel meer is. Echt super fijn om dit te hebben gedaan!!

Afgelopen vrijdag mochten we zelf les geven aan de oudste kinderen vd school. Dus te vergelijken met groep 8 bij ons. Elke vrijdag beginnen ze met een soort van kerkdienst op school. Dit begint om 07.45. Alle kinderen en leerkrachten vd school komen bij een om allerlei liedjes te zingen. En soort van kleine uitvoeringen. Dat was zo leuk om te zien. Daarna ging onze hostvader een verhaal uit de bijbel vertellen. Alles bij mekaar duurde ongeveer een uur. Dan gaat iedereen weer naar zijn eigen klas. En toen konden wij beginnen met les geven. Wij hebben de kinderen Nederlandse les gegeven. We hebben het heel simpel maar erg leuk gedaan. Ik begon de les met een kennismakingsspel. ik wilde alle namen leren vd kinderen. Best ingewikkelde namen allemaal hier. Eerst in het Engels en daarna in het Nederlands. Dit deden de kinderen fantastisch. Hier heb ik allerlei foto's en ook filmpjes van. Juf linda voor de klas hihi. Echt leuk!! Daarna startte Bianca met welkom e.d. Gewoon te beginnen met simpele woordjes en daarna zinnen. Eerst Engels en dan ook weer in het nederlands. En continu blijven herhalen. En nu vragen de kinderen nog steeds " Hoe gaat het" ? Echt leuk, dat ze wat van onze les hebben opgestoken. Ze waren ook razend enthousiast. Op het einde hebben we de kinderen nog een liedje geleerd van BINGO. Dit vonden ze ook helemaal geweldig. En dit liedje zingen ze nog steeds.

De volgende dag ( zaterdag) zouden we naar Monkey centuary gaan en naar The waterfalls. maar Bianca was ziek dus we zijn deze dag thuis gebeleven. En we zijn dus zondag ochtend vertrokken naar het noorden. naar Mole park. het was een busreis van in totaal 12 uur. Maar de tijd ging snel voorbij. we vertrokken om 05.45 in de ochtend en kwamen om 20.00 u s' avonds aan. Dus het was een best lange ruk. maar je zag onderweg zoveel mooie dingen. De echt lemen hutjes heb je in het zuiden waar ik woon niet echt. Die heb je echt in het noorden. ik keek mn ogen ook echt uit toen ik dat zag. Normaal zie je dat op tv en nu zie je dat gewoon in het echt. Heel bijzonder om mee te maken. Onderweg tijdens de busreis maken ze 1 stop. dan kun je naar het toilet. En ik heb zo weinig gedronken over de hele dag. 1 klein flesje water en dat was het. ik was veel te bang dat ik naar de wc moest onderweg en dat de buschauffeur niet wilde gaan stoppen. maar uiteindelijk moest ik toch echt. Dus de buschauffeur stopte en ik kon ff naar het toilet. en ik was ff vergeten dat ik in het noorden was en dat ze hier niet echt wc potten kenden. Dus ik opende een deur bij een familie thuis open en het was zo eng. het was zo'n gat in de grond. echt zo smerig en eng te gelijk. Ik zei tegen die jongen, " rij maar door want ik ga hier echt niet naar de wc". Ik kon het gewoon echt niet en heb het gewoon opgehouden totdat we in het park waren en wel een " normale" toilet was. Ik voelde me best een verwend nest. Maar ik kon het echt niet. Ook in de bus heb ik nog ff met een meisje van 13 gepraat, die daar ook woont. Ze vertelde dat ze elke dag 8 km moest lopen naar school en weer terug in die warmte. En in het noorden is het nog warmer dan in het zuiden. Ik heb zoveel respect gekregen voor die mensen hier. Zo bijzonder allemaal.
Die avond waren we bek af vd reis en hebben we ff wat gegeten
en toen gelijk het bed maar in. De volgende ochtend gingen we kanoeen. er waren nog drie andere meiden met ons mee. 2 uit duitsland en 1 uit belgie. we konden met zn vijfen in de kano. en 2 Ghaneze mannen gingen peddelen. De tocht was extra spannend omdat daar ook krokodillen leefden. Dat gaf me echt wel ff een kick maar was ook wel beetje eng. Ze vertelden dat de krokodillen nu onder water waren. en wij vaarden daar met onze kano terwijl er gewoon krokodillen waren. En we hebben een hele mooie vogel gezien. ik weet al geen eens de naam meer. maar het had zulke mooie blauwe kleuren. Het was echt mooi. En wat een insekten allemaal daar in het water. ik kreeg er spontaan jeuk van toen ik al dat ongedierte zag. maar het was een mooie en onvergetelijke tocht.

Smiddags hebben we een rondleiding gehad in een echt Afrikaans dorpje!! echt waar, zo geweldig!! ik keek echt mn ogen uit. Daar wonen ze dus echt in van die lemen hutjes. maar daarbinnen is het heel koel. De daken zijn van een soort riet gemaakt. De mensen leven daar in echte familie banden. het leeft allemaal op straat. Ze hebben veel geitjes, bokjes en kippen. Dit vond ik ook echt bijzonder dat ik daar midden in een Afrikaans dorpje stond!

Dinsdag ochtend hebben we een walksafari gedaan. We hebben twee uur door de bush gelopen. Ik hoopte zo dat ik lifanten tegen zou komen. Want er leven daar 400 olifanten. We hebben apen gezien, antilopen, vogels maar tijdens de tocht geen olifant, helaas. totdat we terug waren en aans ons ontbijt zaten, riep er iemand dat er een olifant te zien was. Dus wij allemaal als een gek opgestaan en zoeken naar die olifant. De olifant zwom in het water. Het was van een behoorlijk afstand omdat ons guesthouse boven op een berg staat, maar we hebben hoe dan ook die olifant gezien. Hoe die in het water zwom en er weer uit klom.
Die middag hebben we een jeepsafari gedaan. Boven op de jeep stonden 3 bankjes waar je op kon zitten. Geweldig!! we zagen ook weer antilopen, apen, wrattenzwijnen, vader, moeder met twee kindertjes ( de fam reimink). Ondertussen stopte de jeep en gingen we een eindje lopen. we gingen op zoek naar een olifant. heel spannend hihi. Je moest zachtjes lopen en we zagen allemaal olifanten poten in de drek. Dus onze gids vertelde dat hier isschien wel een olifant ergens kon zijn. Ook voelde hij de poep vd olifant om te kijken of ie warm was. Want dan was de olifant in de buurt.(Ik voelde me net weer een puber die midden in de nacht met een overal aan door de mais velden liep en je mocht toen niet gezien worden door anderen want anders was je af, en het mais was zoveel groter dan ik haha, ik ook altijd met die grote mond dat doe ik wel en ben niet bang haha) Zo'n kick voelde ik afgelopen dinsdag ook toen we achter een olifant aan gingen. Zo gaaf!! Maar helaas geen olifant gezien tijdens de safari. maar wel gaaf dit hebben mogen mee maken. En dat was het einde van Mole park alweer. En woensdag ochtend vertrokken we met de bus om 04.00 u weer terug naar Kumasi. op een gegeven moment in de bus hoorde ik een kip...pok, pok. Dus ik zeg tegen Bianca" We hebben een kp in de bus", en zei zegt: " Nee hoor is buiten. En ik hoorde toch echt een kip. En een kwartier later in de bus " pok, pok, pok" ....hahaaa dus iemand had dus echt een kip mee genomen in de bus. en die kip was waarschijnlijk vast gebonden en zat in een plastic tas. Is toch zielig??? Maar was wel ff grappig. Die avond waren we tegen 19.00u thuis. en ik voelde me zo smerig van de hele rit. ik zat onder het zand en stof. Ik heb me nog nooit zo vies gevoeld bahhhh. Snel een bucket shower genomen en voelde me weer lekker fris.
Vandaag is ons laatste dagje in \kumasi bij onze hostfamilie. Morgen vertrekken we naar Cape coast voor drie dagen. We willen het elemina ksteel bezoeken. dat is de geschiedenis over de slavenhandel van vroeger. En we willen toch ook nog een klein beetje vakantie vieren met cocktails en aan het strand liggen. Ik ga mn hostfamilie echt missen. Wat een lieve en gastvrije familie. maar aan alles komt een eind he? Na cape coast gaan we een paar dagen nog in Accra verblijven. En dan is het alweer tijd om terug te gaan naar het koude Nederland. Ik zit nu in een internet cafe en kan mn foto's niet op mn blog zetten. dat doe ik ff als ik thuis ben. Dus als je het verhaal al hebt gelezen, probeer nog een keer te kijken want de foto's komen ook nog!!
Ojaa, vanavond hebben we party, ghanzee party omdat ons laatste dag in onze familie is. ben beniewd! Als ze maar geen kip voor mn neus gaan slachten!! :)

xxx linda

  • 15 November 2012 - 13:51

    Ellen:

    hey, dat klinkt allemall als een super leuke vakantie? moet er niet gewerkt worden dan?? nou geniet er lekker van nu je er toch bent.fijn he om je familie tijdens de safari te zien ofniet? een hele fijne avond en maak er een leuke party van! xxx

  • 15 November 2012 - 15:31

    Jacqueline:

    haha tuurlijk vond ze het fijn om haar familie te zien tijden de safari ;) Fam Reimink...ik zie ze al lopen!!
    Mooi verhaal weer....En jaloers dat je de wilde dieren hebt gezien, ben erg beniewd naar de foto's en filmpjes.
    Heel veel plezier vanavond...maak er een mooi afscheid van en een hele fijne vakantie verder.
    Tot volgende week zondag ... jeetje gaat snel he :)
    GR aan Bianca....geniet er nog ff van samen
    X

  • 15 November 2012 - 19:44

    Krissie:

    Geweldig!! Ik zie je al gaan daar ;) leuk dat de Fam. Reimink er ook was!!! Gehehe. Veel plezier nog en have fun op je party!!

    Xx

  • 15 November 2012 - 20:42

    Steffie:

    Spannend allemaal zeg! En dat je je net weer een puber voelde... Haha zie het helmaal voor me! Nou geniet nog ff van de laatste week!
    Ben erg benieuwd naar de foto's, filmpjes en de rest van de verhalen die niet op je blog verschijnen ;-)

    Tot snel schat!!

    Dikke kus stef

  • 16 November 2012 - 10:00

    Mama En Papa:

    hoi linda,
    geweldig wat je allemaal meemaakt,vooral als je je familie nog ontmoet,moet je toch goed doen.
    een hele reis van 12 uur,maar dan heb je ook wat gezien.een hele ervaring,kan niemand meer van je afpakken..
    we gaan vrijdg ook een hele reis maken van 3 uur naar het zuiden.
    het zit er zo weer op je 6 weken .
    de tijd vliegt voorbij.geniet van je feestje van je gastfamilie en maak er leuke foto"s van.
    groetjes papa en mama

  • 16 November 2012 - 10:08

    Marieke Bl.:

    hoi Linda, wat een prachtige verhalen schrijf je, heel mooi om te lezen. Tjonge, wat maak je veel mee zeg....een hele bijzondere reis!!
    Geniet er nog van!
    lieve groetjes, Marieke

  • 16 November 2012 - 10:27

    Linda:

    Bedankt voor al jullie leuke reacties;)....En jaa was zeker wel leuk om mijn familie daar te zien rond huppelen haha. Enne ellen, we hebben hard genoeg gewerkt he? Harde werkers verdienen ook een beetje ontspanning haha. En papa en mams de tijd vliegt voorbij. Volgende week zondag kom ik al weer thuis.

  • 16 November 2012 - 12:47

    Jacqueline:

    Leuke foto's en wat een mooi schattig meisje in het rose jurkje en knotje waar je mee op de foto staat

  • 16 November 2012 - 13:05

    Miranda:

    Hey Linda,
    Super om je verhalen zo te lezen!
    Je maakt heel wat mee zo te zien! En krokodillen brrr niks voor mij hahaha.
    Zal wel moeilijk zijn om weer afscheid te moeten nemen van al die lieve kindjes daar! Geniet nog even lekker en alvast een hele goeie terugreis!

    x Miranda

  • 16 November 2012 - 13:49

    Mandy:

    Hoi Linda,

    Leuk om je verhalen te lezen, en wat maak je veel mee!
    Ben benieuwd naar de rest van je verhalen..

    Heel veel plezier nog, en tot snel!

    Liefs Mandy xx

  • 16 November 2012 - 22:29

    Jose:

    Hallo Linda
    wat een ervaring doe je daar op leuke en minder leuk , fijn dat het geld zo goed is terecht gekomen, geniet nog even en natuurlijk wensen wij je een hele goede terugreis
    hans en jose

  • 19 November 2012 - 19:28

    Simone:

    Heeee Lin,

    Wat onwijs mooi om al je verhalen te lezen, en om de foto's erbij te zien!!
    Ben echt super benieuwd naar de rest bij terugkomst...
    Ik hoop dat je het laatste weekje nog ff lekker kan genieten samen!!
    Groetjes aan Bia...

    Liefs Simone en Matthijs

  • 19 November 2012 - 21:40

    José V:

    Hoi Linda,

    Je hebt heel wat beleefd en veel gezien. Echt Super!
    Je hebt goed werk gedaan en veel mensen blij gemaakt.
    Dit avontuur heeft je vast veel voldoening gegeven.
    Het afscheid van alle lieve vrienden en kinderen zal wel even moeilijk zijn, maar geniet nog lekker van de laatste dagen!
    Een goede reis.
    Liefs, José V

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

23 November 2012

Cape coast, laatste blog!!

15 November 2012

National mole park

07 November 2012

princ will academy school

01 November 2012

weeshuis

01 November 2012

foto's
Linda

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 1059
Totaal aantal bezoekers 13547

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2012 - 24 November 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: